Що таке франшиза: все про франшизи простими словами
30.01.2024
Поговоримо про франшизи: що це, як працює? Які є види? З яких частин франшизи складаються? У чому «+» та «-»? APPOINTER покроково розкриє актуальну тему та дасть корисні поради.
Зміст:
- Франшиза – актуальний бізнес
- Простими словами, що таке франшиза
- З чого франшиза складається
- Як це працює у бізнесі
- Класифікація
- Висновки: чи вигідно відкривати бізнес у формі франшизи
Франшиза – актуальний бізнес
Такий формат все популярніший, оскільки франшиза – відмінний старт для молодих бізнесменів, які вкладаються у налагоджену справу, заробляють, набираються досвіду.
Інтернет-ресурс Franchise Direct, проаналізувавши показники популярності компаній, адаптивності до змін, кількості послуг материнського підприємства, що продаються, вивів список ТОПових світових франшиз. До нього увійшли Burger King, McDonald's, 7-Eleven, KFC, Domino's. На ринку України лідирують DNIPRO-M, Нова Пошта, Галя Балувана.
Що ж, давайте розбиратися, як франшизи працюють, чи вигідні, які мінуси і чи так все просто з франчайзингом. Уточнимо, що у статті обговорюється франчайзинг не у спорті, страхуванні чи медіа – для цих сфер визначення та нюанси поняття можуть відрізнятися.
Простими словами, що таке франшиза
Йдеться про покупку ліцензії на старт бізнесу під сформованим, просунутим ім'ям та знаком. Франчайзі (=покупець) сплачує обумовлену суму франчайзеру (+продавцю), щоб отримати право використати:
- торгову марку (ТМ);
- атрибути бренду;
- продукцію/послуги компанії;
- стратегію маркетингу;
- програмні розробки;
- схеми менеджменту та ін.
Також продавець франшизи надає покупцю тех. підтримку, допомагає навчати персонал, надає контакти постачальників. У свою чергу франчайзі зобов'язаний дотримуватись правил, методів та технологій (= виконувати умови) франчайзера. Тобто простими словами франшиза – це форма бізнесу та партнерських відносин.
З чого франшиза складається
Основні частини франшизи (пакет) містять 5 елементів.
Офіційний brand book – документ, у якому прописані бренд-концепція, позиціонування на ринку та щодо конкурентів, портрет аудиторії, + маркетингова та управлінська інформація для налагодження комунікації з клієнтом та загального розвитку справи.
ТМ – портрет компанії для споживачів: логотип, назва, символи, брендові кольори.
Виробничий стандарт франшизи - це нюанси технологічних процесів, + керівництво, як отримувати прибуток.
Робочий план – покроковий алгоритм дій у створенні бізнесу. Так як франчайзер іде на ризик, передаючи бренд, він стежить за виконанням стандартів, зокрема – специфікою робіт, автоматизацією процесів.
Послуги власника франшизи - підбір локації, сприяння у збиранні та оформленні паперів, ремонт, навчання співробітників.
Як це працює у бізнесі
Договір франшизи
Полягає, очевидно, між господарем франшизи та покупцем. Документ визначає 2 основні моменти:
- інтелектуальна власність регулюється угодою або ліцензією. Перше підтверджує передачу однією стороною зразків товарів, технологій та ін. Ліцензія дозволяє франчайзі використовувати ТМ;
- до постачання продукції/послуг входить фінансове обслуговування, рекламні зразки, техніка, сировина, підбір + тренінги персоналу. Сюди додаються окремі договори з постачальниками, затвердженими власником франшизи.
Платежі
Франшиза – це 3 основні платежі: роялті (royalty), внесок/платіж паушальний (lump-sum payment), відрахування маркетингу.
Паушальний платіж/внесок купує для франчайзі бренд та виробничі технології. Оплачується разово (після угоди)/може вноситися частинами. Не покриває оренду, купівлю техніки, маркетинг.
Роялті оплачують щомісяця користування бренду, послуг франчайзера. Це % чистого продажу (на розрахунки впливає специфіка ринкового сегмента). Роялті компенсує власнику франшизи витрачені технологічні, інтелектуальні та інші ресурси.
Маркетингові платежі/відрахування інвестуються в рекламу франчайзера, роботу із залучення + утримання клієнтської бази. Це 1-2% від бізнес-обороту кожного покупця франшизи. Іноді платіж входить у роялті.
Класифікація
Види франшизи
Вид визначає тип діяльності. Є 3 основних:
- виробнича – франчайзі погашає витрати на виготовлення продукції, яка на 100% відповідає якісним стандартам головної компанії. Власник бренду ділиться координатами закупівлі матеріалів та техніки, розкриває нюанси виробництва тощо;
- Сервісна - право відкрити точку обслуговування + задіяти інтелектуальний ресурс франчайзера. Покупець надає послуги під відомим брендом, користуючись плюсами цієї популярності. Нерідко формат вимагає серйозних інвестицій (наприклад, будівництво готелю по франшизі), але є й бюджетні варіанти (франшиза на перукарські послуги, кав'ярня);
- товарна франшиза - це торговельна мережа, де франчайзі продають товари франчайзера. На рекламу, виготовлення продукції витрачається власник бренду. Франчайзі орендує приміщення, сплачує оклади.
Також існує змішана форма, що поєднує перелічені види.
Форми франшиз
Класифікація за умовами партнерства сторін включає 5 форм.
Пряма франшиза – коли права надаються одному покупцю, поширюються на певну локацію. Зворотній: покупець франшизи бере у господаря продукцію на продаж (прибуток - % від обороту). Плюс цієї форми – мінімальні вкладення в товар при відкритті торгової точки.
У суб-франшизі взаємодіють три сторони - власник, посередник (суб-франчайзер), покупець. Посередник купує та перепродає франшизу, частково отримуючи права власника. Це діє на певній території. Майстер-франшиза – +/- те саме, але масштабніше: територія використання більше (країна, кілька країн), а посередник має всі права франчайзера.
У м'якій формі франшизи покупець не сплачує/оплачує ½ ціни, покриває поточні витрати.
У чому мінуси/плюси франшизи
Плюси:
- 1. Готовий бізнес-план, популярність бренду, наявність лояльної аудиторії.
- 2. Навчання від франчайзера, підтримка у наймані персоналу, пошуку постачальників, розробці рекламної стратегії. Мінімальний ризик помилок для франчайзі.
- 3. Можливість точно розрахувати вкладення, прибуток, окупність для покупця франшизи.
- 4. Висока гарантія + швидкість окупності (за рахунок популярності компанії, сформованої клієнтської бази).
- 5. Вибір вхідних умов під різні можливості: є пропозиції франшиз, де ви платите роялті та паушальний платіж після того, як окупитеся.
- 6. Регулювання конкуренції: покупцю виділяють на франшизу певну територію.
Мінуси:
- 1. Стандартизація + обмеження франчайзера (все контролюється). Наприклад, не можна міняти постачальників.
- 2. Мало простору для реалізації власних ідей.
- 3. Скандал довкола головної компанії впливає на всіх учасників франшизи.
- 4. Якщо збанкрутує господар, його франчайзі втрачають права на бренд.
- 5. Платежі франшизи (роялті, комісії) - це не всі: будуть інші витрати, які важливо передбачити заздалегідь.
- 6. Якщо франчайзер вирішує протестувати якісь нововведення, за ним слідують усі філії. Невдалі ідеї також відіб'ються на всіх.
Нюанси вибору франшизи
Якщо ви цікавитеся підприємством, відвідайте його сайт та пошукайте сторінку з умовами купівлі франшизи. Також місцями пошуку можуть стати інтернет-ресурси франчайзерів, спеціальні каталоги. До ТОП-3 таких online-майданчиків в Україні входять Франч, Franchise, FranchiseGroup. З представниками різних брендів можна поспілкуватися і на заходах offline – конференціях, виставках та ін.
Вибираючи в асортименті франшиз, подумайте, чим хотіли б займатися. Для оцінки прибутковості познайомтеся із трендами – що зараз популярно?
Загальний алгоритм вибору бізнесу з франшизи має такий вигляд:
- 1. Шукаєте компанію із продажу франшиз.
- 2. Перевіряєте надійність: оцінюєте кандидата за кількістю діючих точок, рентабельності, обороту.
- 3. Уважно вивчаєте умови договору – розмір паушального платежу, тривалість співробітництва, набір умов для франчайзі. Не керуйтеся лише низькою ціною пропозиції.
- 4. Виділяєте «за» та «проти», аналізуєте.
- 5. Оцінюєте фінансові ресурси, вибираєте пропозицію під свій бюджет.
- 6. Приділяєте увагу можливим ризикам та провалам.
- 7. Починаєте обговорення із франчайзером.
Ухвалюючи рішення, спирайтеся на точність розрахунків і довіряйте великим компаніям: їх франшизи дорожчі, зате окупність приходить швидше. Не зайвим буде також прочитати відгуки про франчайзерів.
Висновки: чи вигідно відкривати бізнес у формі франшизи
Однозначної відповіді ми не дамо. З одного боку, ви отримуєте відомий бренд, клієнтів, підтримку франчайзера, корисні контакти. З іншого – багато залежить від самого франчайзі. Франшиза – інструмент, але не готова формула успіху. Справою доведеться керувати, вкладати сили та час. Однак простір для розвитку тут є: при всій стандартизованості такої форми бізнесу, можна консультуватися з власником та адаптувати франшизу під територію та ситуацію.